CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, April 23, 2012

Sehelai Sahaja Seandainya

 Thanks so much Zaida!

 "You've got to trust me. I need to do this." Itulah kata2 yang saya lontarkan kepada suami sebelum melangkah pergi. Suami menangkap tangan saya dengan wajah yang agak cemas memesan supaya saya berhati-hati. "...but we are leaving in an hour's time." I will come back before that, insyaAllah k, I promise." bisik saya. Jemaah mula turun memenuhi kedua-dua bas yang disediakan dan amat jelas terpancar di wajah mereka kesayuan untuk meninggalkan Kota Suci. Tiada siapa yang tahu bila kami akan dijemput lagi ke sini dan yang tinggal hanyalah doa dan harapan  menggunung untuk kembali. Dua minggu yang sarat dengan pengisian rohani terasa terlalu singkat. Rindu sudah mula terasa, walaupun jasad kami masih berada di Kota Makkah. Saya menoleh ke belakang dan kelihatan  suami bersama pekerja2 yang lain sedang membantu  jemaah mengisi bag dalam perut bas. Jika diizinkan, insyaAllah niat saya akan tertunai. Semuanya sudah telah tertulis, saya hanya perlu cuba sekali lagi. Saya mempercepatkan langkah menuju ke Baitullah dan ayat ini mula membasahi bibir "...Hasbiyallaahu laa 'ilaaha 'illaa Huwa 'alayhi tawakkaltu wa Huwa Rabbul-'Arshil-'Adheem"

                                                *********************

Kami pergi menunaikan umrah pada  musim cuti sekolah dan juga pada waktu musim sejuk di tanah Arab. Maka, bilangan jemaah2 dari Malaysia dan dari negara lain hampir menyamai jemaah2 pada musim haji. Umat manusia yang mengemut ramai ini tidak mematahkan semangat saya untuk cuba mendapatkannya sekali lagi. Kali pertama, saya menunggu agak lama dan dalam kesesakan itu saya hampir tersungkur ditolak oleh jemaah wanita yang lebih kuat dan lebih besar daripada saya. Saya tidak menolak atau memaksa diri untuk mendapatkannya, tetapi saya hanya membiarkan arus manusia membawa saya ke hadapan dan bertawakkal panjang agar saya dapat mengucup bauan dari syurga ini. Secara tiba2 dalam asakan orang ramai yang kuat itu kelonsong perak yang mengandungi Hajarul Aswad berada betul-betul dihadapan saya. Lantas, saya memasukkan tangan kanan dan mengusapnya sebelum mencium batu syurga ini. Sambil tersenyum saya tersebut di dalam hati "...insyaAllah, I will come back before I return home. Kalau boleh saya tak nak balik sebelum saya mengucup Hajar Aswad sekali lagi."

Niat itu menjadi kata2 pertama saya lahirkan pada suami apabila saya bersua kembali di luar perkarangan Masjid. Pintu nombor satu menjadi saksi bagaimana suami agak gusar dengan ucapan saya itu. "...kenapa awak cakap mcm tu, astaghfirullahala'zim." "Kenapa?" saya tanya.
"...awak  ni!" keluhnya lagi. "...nanti kalau awak tak dapat kucup lagi mcm mana, nanti tak boleh balik nanti sebab awak dah cakap tak nak balik kan?" Saya termenung seketika dan merenung jauh memikirkan nasib yang akan menimpa saya jika saya tidak dapat pulang mengikuti suami. Bermacam benda boleh terjadi di sini, kita perlu berhati2 dengan pertuturan samada di mulut mahupun di hati. Pada ketika itu saya mempunyai beberapa hari lagi untuk cuba mendapatkan Hajarul Aswad, tetapi tidak kesampaian. Ada saja yang mematahkan usaha tersebut, terlalu panjang untuk saya bercerita segala nya disini.

                                                **************************

Pada hari terakhir, selesai Tawaf Wida, kami terpaksa kembali ke hotel untuk menolong suami menyediakan jemaah2 untuk pulang ke tanah air. Saya masih tidak dapat melaksanakan niat saya kerana umat manusia yang terlalu ramai dan Hajarul Aswad tidak kelihatan daripada tempat kami melakukan pusingan tawaf kerana lapisan manusia yang padat. Suami menyuruh saya untuk melambaikan tangan sahaja ke arah batu syurga itu dan saya turutkan nasihatnya sambil melayan hati yang tidak tetap.

Saya tahu ada terlalu banyak kelebihan tentang batu ini dan yang paling istimewa ialah  ianya pernah dikucup oleh Rasulullah s.a.w. dan para nabi dan rasul sebelumnya.

"Terdapat beberapa hadis yang menyebutkan bahawa mengucupnya akan dapat menghapuskan dosa kecil sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Mengusap Rukun Yamani dan mengucup Hajarul Aswad dapat menghapuskan kesalahan (dosa)” ( H.R Tirmidzi )Rasulullah s.a.w. juga bersabda, “Demi Allah, Allah s.a.t akan membangkitkannya pada hari kiamat kelak, baginya dua mata. Dia akan melihat dengannya dan baginya lidah yang mampu berkata-kata menjadi saksi kepada sesiapa yang mengusapnya dengan kebenaran.” ( H.R Tirmidzi )"


Semua jemaah telah berkumpul di lobi hotel dan menyerahkan kunci masing2. Mereka kemudiannya beratur untuk menurunkan dan memasukkan bag masing2 dan saya menolong sebanyak mana yang saya mampu. Di hati terlintas untuk cuba buat  sekali lagi, mengucup Hajar Aswad dan melihat Ka'abah yang selama hidup ini  hanyalah gambar di atas sehelai sejadah, buat kali terakhir.  Saya lalu turun daripada bas, membawa hati yang nekad mencari suami untuk bersemuka dengannya dan menyampaikan hajat untuk dia yakini ...

 "You've got to trust me. I need to do this."

bersambung...

 
Thanks so much Zaida!



Friday, April 20, 2012

Sehelai Berdua Bercerita

Thanks so much Erna!

"...I think you forgot to check in my bag la sayang." saya memberanikan diri untuk bersuara tanpa mempunyai sedikit pun perasaan marah. Bag itu telah saya letakkan bersama bag jemaah2 yang lain akan tetapi, mungkin Allah ingin menguji saya maka bag saya telah terlindung daripada pandangan suami. Padankan muka saya juga sebab mempermain2kan kata2 mak sebelum ni. Apa yang saya takuti bukanlah kerana saya tidak mempunyai apa2 untuk dipakai, bukan juga kerana tidak mempunyai kelengkapan harian yang lain, yang sejujurnya, kegelisahan saya lebih tertumpu kepada bicara mak yang akan saya hadapi nanti. Sebenarnya, bag yang tertinggal itu adalah bag yang mak pinjamkan kepada saya, jadi alamat dan nombor telefon dibelakang bag ada tertera nama mak! Saya pasti pihak lapangan terbang telah pun menghubungi mak mengenai bag itu sebelum saya sempat menelefon mak dari Madinah. Tidak ada harapan jugalah untuk saya sorokkan cerita ini daraipada mak.

Setelah menelefon mak dan mendengar leteran, ke padan mukaan dan tak terkira I told you so sentences, saya hanya mampu tersenyum sambil berjalan pulang ke bilik untuk bersiap sedia pergi ke Masjid Nabi. Pakaian saya pada masa itu hanyalah sepasang seluar kerja dan baju kemeja tangan panjang petak2, seperti yang saya pernah katakan, saya bukan gadis bunga, dan bertelekung panjang. Setelah seharian dalam baju tersebut, saya perlu menukar pakaian dan pada masa inilah saya terpaksa meminjam baju melayu dan seluar tidur suami untuk ke Masjid. Kami membawa sedikit wang dengan niat untuk membeli pakaian yang sesuai buat saya kerana kami akan berada di sana selama 14 hari.

Sebaik pulang dari Masjid, kami pun berjalan2 dan melawat beberapa kedai pakaian wanita. Pelbagai jubah ada terjual dengan harga agak mahal saya kira. Kami beli yang termurah yang berharga sekitar RM50. Suami tiba2 menggenggam tangan saya dan mengatakan dia tidak mempunyai banyak wang. Antara kami ada lebih kurang RM700 sahaja, maka saya batalkan hasrat untuk membeli apa2 lagi kerana kami masih mempunya masa 2 minggu untuk berada di sana. Kami perlu memastikan wang sentiasa ada terutamanya untuk membayar tambang teksi dan bas untuk berihram di Miqat kami Zul Hulaifah atau dikenali dengan Bir Ali dan juga bayaran dam sekiranya perlu. Jika ada lebihan wang boleh lah kami membeli kurma dan buah tangan untuk saudara dan jiran tetangga nanti. Syukur kami tidak perlu risaukan tentang makanan kerana sudah disediakan oleh pihak hotel.

Alhamdulillah, saya muat memakai baju2 melayu suami walaupun agak besar sedikit tetapi masih selesa. Begitulah setiap hari, kami berkongsi segalanya yang kami bawa. Langsung tidak terasa apa2 kekurangan malah saya rasa lebih senang kerana saya hanya perlu membasuh sedikit baju setiap malam. Tidak siapa yang tahu dibawah telekung saya itu adalah baju dan seluar suami kerana masing2 sibuk dengan hal masing2 jadi tidaklah terasa janggal sangat apabila berjalan keluar.

Jadual harian kami agak padat. Suami sentiasa perlu bersama jemaah2, terutama yang uzur dan yang pertama kali datang membuat umrah. Banyak yang perlu diuruskan dan apabila suami sibuk, saya akan berjalan pergi ke masjid seorang diri dan melakukan tawaf sendirian. Ada suatu ketika, dalam perjalanan pulang ke hotel dari Masjidil Haram, saya telah diekori oleh seorang lelaki. Saya cuba untuk meloloskan diri daripada pandangan lelaki tersebut tetapi tidak berhasil. Saya mempercepatkan langkah saya dan dia pun berbuat yang sama. Apabila tiba di suatu selekoh, dalam 100 meter daripada hotel saya pun mengangkat telekung panjang saya dan berlari sekuat hati ke arah hotel. Ada hikmah saya memakai seluar panjang dan baju melayu saya kira, kerana saya berupaya berlari pantas. Apabila tiba di hotel, saya duduk di sofa lobi dan menunggu sehingga suami pulang. Sejak dari hari itu, suami menasihati saya untuk tidak melakukan apa2 ibadah seorang diri. Saya menurut perintah suami...kecuali pada suatu malam, malam terakhir.

Bersambung...

Thanks so much Me!


Friday, April 13, 2012

Sehelai Sepinggang

Terima Kasih Zalina!

"Bag ni dah check in kan ker belum? Nanti tertinggal nanti baru tau." kata2 mak menyambut saya petang itu. Mak bising bersebab selalunya, seperti saya dan anak2 saya sekarang, tak habis2 saya mengomel, entahkan mereka dengar entahkan tidak. Tapi pesan mak pada petang itu saya balas, " alaa tak per mak kalau beg ni tertinggal pun, saya boleh survive..." saya sambung dengan lagak yang saya kira kelakar pada ketika itu.

Suami saya pernah bekerja sebagai seorang mutawif antara tahun 1997 hingga 1999. Dua kali setahun, dia akan mengambil upah menemani pakcik2 dan makcik2 untuk mengerjakan umrah di Tanah Suci. Pada penghujung tahun 1997 saya berpeluang mengikutinya bertugas dan peluang itu saya sambut dengan penuh syukur. Kami baru setahun lebih mendirikan rumahtangga dan tidak pernah terlintas di hati saya untuk dijemput pergi tanpa perlu membayar pakej umrah yang pada ketika itu di luar kemampuan kami. Walaubagaimanapun saya pergi sebagai pekerja juga dan membantu suami saya sebanyak mana yang saya mampu. Menjadi mutawif bukanlah pekerjaan yang mudah, lebih2 lagi jika kita mengendalikan orang2 tua yang sangat memerlukan pertolongan dalam setiap segi.

Terus terang saya katakan, saya amat jahil tentang proses mengerjakan umrah. Ilmu yang saya ada hanyalah yang dipelajari dibangku sekolah menengah dulu. Saya tidak sempat mempelajari apa2 sebelum bertolak kerana pemergian saya ke Tanah suci adalah secara last minute. Berdebar rasa hati kerana perjalanan saya pada masa itu adalah dengan yang dada yang kosong. "Tak per sayang, nanti saya ajar awak masa dalam plane nanti k. Kita blajar sama2..." Dan itulah yang berlaku 8 jam seterusnya di atas awan.

Terima Kasih Rena!

Saya bertasbih panjang apabila tersaksikan Masjid Nabawi dicelah2 matahari terbenam. Kami tiba di hotel di waktu azan magrib berkumandang. "...macam azan dalam tv la sayang!" saya memegang tangan suami erat tanda kasih dan sayang yang tidak berbelah bahagi kerana kami menganggap perjalanan ini sebagai honeymoon yang tidak sempat kami rasai. Saya berdiri di tengah2 lautan manusia yang sibuk menurunkan beg masing2 untuk dibawa masuk ke dalam dalam hotel. Saya yang masih tercegat disitu gagal mencari beg saya. Saya berfikiran bahawa bag2 kami telah pun dibawa masuk ke dalam oleh pekerja hotel.

Daripada luar lagi kedengaran suara suami yang kuat memanggil nama2 jemaah untuk diberikan kunci bilik. Ketika itu jugalah mata saya liar mencari beg baju di celah2 beg2 orang lain. Mata saya bertemu dengan beg suami, tetapi beg saya masih tidak kelihatan. "Tak pe lah, jumpa lah tu karang." saya menenangkan hati yang semakin gusar. Manakan tidak, segala-galanya berada dalam beg kecil tersebut. Saya tidak membawa hand-luggage, hanya handbag yang berisikan asam masin, mopiko, paspot, kamera, stokin dan dompet.

Saya cuba tidak menganggu suami yang sangat sibuk ke hulu ke hilir memastikan semuanya teratur dan memuaskan hati jemaah. Bukan senang untuk menjaga hati jemaah kerana ada diantara mereka yang berpangkat dan yang biasa dengan layanan istimewa tetapi suami saya telah beberapa kali memesan kepada mereka, "...kita ke sini bukan untuk pergi bercuti mewah dan walaupun anda bayar mahal untuk bilik2 yang terbaik, kadang2 kita tak semestinya dapat apa yang kita fikirkan. Tapi saya akan cuba sedaya upaya untuk menolong pakcik2, makcik2, abang2 dan kakak2 seperti saudara saya sendiri. Orang2 Arab ni agak payah nak berurusan dengan mereka, jadi saya minta semuanya bersabar." Suami yang boleh bertutur sedikit dalam bahasa Arab kelihatan cuba untuk menyelesaikan masalah bilik dan saya hanya duduk di sofa lobi memerhatikan gelagat orang2 Arab disekeliling yang bersuara kuat.


Terima Kasih Fatin!

Setelah semuanya selesai, kami pun berjalan naik ke bilik kami. Suami saya mengheret bagnya tanpa menyedari bag saya tiada bersama saya. Seperti kebiasaan saya tidak suka membebankan dia dengan masalah saya sebab dia banyak masalah lain dan lagipun saya takuuttt dan tidak terbuka mulut untuk memberitahu perihal kedaifan saya. Apabila kami tiba di bilik dan dia pun mengangkat bagnya ke atas katil, barulah dia perasan yang saya hanya berlenggang-kangkong. Saya hanya mampu tersenyum sebab saya sedar pada masa itu yang saya telah sampai di negara orang sehelai sepinggang. Sambil tersenyum saya bersuara perlahan "...kita share baju boleh?" Kami berdua pun terduduk keletihan dan terketawa bersama-sama...sebelum dia bersuara, "Astaghfirullahhala'zim."

bersambung...

Thursday, April 5, 2012

Sunny Days

I am only human who constantly forget that everyday is a blessing. Blessings don in many entries, at times unrecognizable to the naked eyes of the unappreciative. I am guilty of that on a daily basis especially when kids act up, cakes slide down, ideas dry up, orders slow down, there are always reasons to dampen any sunny days.

I am still learning to be appreciative of any days ahead, sunny or rainy. Hot and sunny days give me perfectly dried clothes whilst wet and rainy days offer me cooling ambiance, both perfect for any appreciative souls.


Thanks so much Linda!

And in between those days when it is neither sunny nor rainy, little gestures by heart warming people greet you at the most opportune time, in a big big way. It makes you believe again that everyday comes with abundant of blessings even with some imperfections you stumble along the way.

Thanks so so much HS for the card and the novel!

At the end of the day, it is up to you to create those special moments to be shared amongst your precious ones, even though they miss to appreciate you and your gestures. The fact that you know that the desserts you put in the fridge will be munched on, the soup you left in the pot will be slurped up and they are always there for you to hold and embrace make those little imperfections impervious to this heart.

Our favourite pie.